Vlastenectví bude povinné. Rusové se už ze státní vlajky na SPZ nevyvléknou

Vlastenectví bude povinné. Rusové se už ze státní vlajky na SPZ nevyvléknou
Do Česka se svými auty vyrážejí Rusové nejen bez státní vlajky, ale i bez identifikátoru země registrace.
Kvůli anonymitě riskují pokutu.
V Lotyšsku přistihli ruského majitele Mercedesu, jak si SPZ mění na parkovišti.
Častým důvodem, proč Rusové nechtějí vlajku na svém autě mít, je obava z vandalismu.
Foto: Moskevská tisková agentura
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
7. 5. 2024 6:01
Za ruskou trikoloru na registrační značce se mnozí Rusové stydí, avšak našli způsob, jak se jí legální cestou vyhnout. Státní duma chce tuto hojně využívanou praxi zakázat.

Vydat se do zahraničí s registrační značkou agresorského státu je pro Rusy čím dál složitější. Do zemí EU vjíždět až na výjimky nesmí, s otevřenou náručí je ale nevítají ani v některých zemích bývalého Sovětského svazu. Jezdit po tamních silnicích s větší mírou anonymity je v takových případech pro majitele auta s ruskou registrací výhodné.

Rusové se naučili využívat trik, který jejich SPZ dělá méně nápadnou. Pro tabulky na nové auto nejdou na dopravní inspektorát, tam již léta vydávají pouze ty s vlajkou. Místo toho si od úřadu vyžádají přidělení číselné kombinace a značky si nechají vyrobit u některé z mnoha firem, které na tamním trhu působí. Tabulky vyrobené tímto náhradním způsobem vlajku mít nemusí.

V Rusku až dosud totiž platí zákon, který tento postup umožňuje. Vznikl před čtyřmi lety, aby odpadla byrokracie pro případ, že se "espézetka" z auta ztratí. Majitel vozu si jich teoreticky může nechat vyrobit nekonečné množství a ztrácet je podle libosti. Sada takto pořízených tabulek vychází v přepočtu na 300 korun.

Jak však píše list Kommersant, poslanec Státní dumy Alexandr Chinštejn nyní navrhl zpřísnění pravidel. Ruský deník navíc zjistil, že policie už na jeho doporučení přichystala novelu, podle které má být vlajka s ruskou trikolorou v pravém dolním rohu značky povinná. Výjimku dostanou pouze speciální červené tabulky určené pro diplomatický sbor, u kterých bude použití vlajky i nadále volitelné.

Deníkem oslovený místopředseda Národního automobilového svazu Anton Šarapin míní, že značku bez vlajky si pořizují hlavně motoristé vyrážející do zahraničí: "Obávají se, že se kvůli SPZ s ruskou vlajkou stanou terčem vandalů. Takové případy se už v minulosti staly," uvádí Šarapin s tím, že někteří řidiči si poznávací značku bez trikolory pořizují také z ideologických důvodů.

Právě na takové neuvědomělé jedince současná novela nepokrytě míří. "Proč dávat lidem, kteří nenávidí svůj stát, takovou možnost?" cituje Kommersant poslance Chinštejna, který změny v používání vlajky inicioval.

Diskuse, která se pod článkem Kommersantu rozhořela, výmluvně symbolizuje rozdělení současné ruské společnosti. "Připlácet peníze, aby na čísle nebyla státní vlajka? Takové řidiče je třeba trestat za to, že nerespektují stát, ve kterém žijí a získali vzdělání," míní čtenářka Světlana Kuzmičevová. Čtenář vystupující pod přezdívkou Děd Pichto je však toho názoru, že "násilně vštěpovaný patriotismus vede k opačnému efektu".

Novela zákona o státním symbolu na SPZ se zdá být podle Kommersantu hotovou věcí, jen není ještě stanoveno, kdy vejde v platnost. Deník nevylučuje ani možnost, že ruská policie bude při kontrolách vyžadovat přítomnost vlajky i na tabulkách vydaných v minulosti. "Značky neplnící nový standard se mohou formálně stát základem pro trest," míní právník hnutí Svoboda volby Sergej Radko. Navzdory tomu, že retrospektivní přístup podle něj neodpovídá principu spravedlnosti.

 

Právě se děje

Další zprávy